Ești împăcat cu alimentația de sărbători?

Sarmale, cârnați, piftii, covrigi, cozonaci, prăjituri. Parte din masa tradițională de Crăciun, iar lista e mult mai lungă.

Nu e de mirare că sărbătorile de iarnă îți creează probleme privind hrănirea. Mânânci mult și prost. E mare probabilitatea să câștigi kilograme nedorite.

Mereu aveam aceste temeri legate de alimentația de sărbători. Din păcate, se și adevereau. De ce ? Pentru că eram prinsă într-un tipar, al mâncatului inconștient.

 

Mâncatul excesiv și exagerat de prost în aceste zile există în mentalul colectiv al poporului nostru înțelept.

Strămoșii nostrii nu se aprovizionau la supermarket în fiecare săptămână, e de ințeles că organizau ospăț în zilele de sărbătoare.

Mai mult decât atât, pentru mulți sărbătorile vin după o perioadă de restricție autoimpusă, cea a postului. Nu întâmplător s-a format acest obicei de a te alimenta.

 

Ȋnsă în zilele noastre, situația e cu totul alta. Dacă citești articolul înseamnă că ai la dispoziție cel puțin un laptop, un telefon sau o tableta. Asta imi spune că pentru tine lipsa alimentelor nu e o problemă. Mai mult, te afli pe un nivel de evoluție ce-ți permite să iei deciziile potrivite pentru tine.

Prin conștientizare, poți ieși din tipar.

Stiu că e ușor să dai vina pe rudele insistente sau pe cozonacul ce-ți zâmbește seducător, insa ești responsabil de propriile acțiuni.

Și vei fi cel care va suporta consecințele- balonările, kilogramele în plus, știi la ce mă refer.  🙂

Acum probabil ești revoltat. Te gândești că ar trebui să mănânci doar salată, că nu poți face excepție nici măcar de sărbători. Departe de mine gândul ăsta. Te îndemn să faci alegerile care îți asigură echilibrul (atât fizic si mental, cât și emoțional).

 

Cu ocazia asta, îți împărtășesc un secret al meu: mama gătește o prăjitură pe care o ador. 🙂 Bineînțeles că aleg să mănânc, însă am mereu în vedere de ce, când, cât și cum. Optez pentru moderație. Mă rezum la cel mult 2 bucăți pe zi, dimineața. Conștientizez pofta, mănânc încet și savurez. 🙂 Ȋn plus, renunț la fructele pe care le am de obicei drept gustare înainte de amiază. Astfel, împac și capra și varza.

 

Cu alte cuvinte, vreau să îți transmit că e important să iei acea decizie în urma căreia te vei simți cel mai bine. Asta înseamnă :

  • să te simți bine fizic (să nu simți foame exagerată sau, din contră, să te simți foarte plin sau balonat)
  • sa fii impăcat cu decizia luată
  • sa nu te simți deprivat si frustrat
  • sa nu ai sentimente de vinovăție sau remușcări

 

Tips-uri care îți pot fi utile în special în aceste zile :

  • Înainte să mănânci, întreabă-te care e motivul pentru care vrei să o faci: de foame, de poftă, de plictiseală sau orice alt motiv
  • Dacă ești în vizită la prieteni sau în orice alt context social, am descris pe larg aspectele în articolul de mai jos:

Mănânci mult și prost în contexte sociale ?

  • Fii atent cel puțin la primele trei îmbucături – observă gustul, mirosul, textura alimentelor
  • Alege dinainte porția și optează pentru una moderată
  • Fă diferența între „nu mai simt foamea” și „sunt sătul”- dacă te simți plin în proporție de 70%, oprește-te din mâncat
  • Mănâncă încet și savurează mâncarea – pune jos tacâmurile după fiecare îmbucătură, te va ajuta să încetinești procesul
  • Mestecă foarte bine fiecare aliment

 

E firesc să simți uneori că vrei să faci lucrurile altfel decât “ca la carte”, dar e important să conștientizezi și să asumi asta. Creează sărbătorile pe care ți le dorești, pentru că… Ești artistul vieții tale! Nu uita să te bucuri de opera ta!

 

Sărbători minunate !

Te îmbrățișez cu drag,

Roxi.

 

P.S. Aștept mai jos comentariile tale legate de subiect .

De asemenea, dacă ți-a placut articolul, folosește butonul “Share” pentru a-l distribui.